13.7.2006  Sipoossa

Maarianhaminasta Sipooseen

Maarianhaminassa aika kului sutjakkaasti. Torstaina 6.7. kävelimme Länsisatamasta Itäsatamaan toivottamaan ristiinalaiselle s/y Pontoporeijalle mukavaa loman jatkoa. Siellä laiturilla kävellessämme tapasimme yllättäen vielä yhden Ristiinan pursiseuralaisen, Muikun Mikan. Hän oli ollut mukana Gotland Runt -kisaveneessä, Sanna IV, joka oli palannut kilpailumatkalta edellisenä iltana Maarianhaminaan. Palattuamme veneelle saimme jälleen kerran todeta, miten maailma on pieni. Eräs mies kysäisi meiltä, olimmeko olleet veneellämme reilu vuosi sitten Espanjassa Fuengirolassa. He olivat olleet lomamatkalla ja olivat olleet silloin juttusillamme.

Perjantaina lähdimme lopulta liikkeelle. Torstaina oli tuullut kovasti, mutta nyt oli ihan mukava keli ja aurinko paistoi edelleen, kuten oli paistanut lähes koko kesän. Irrotimme köydet jo klo 6.40, joskin minä menin takaisin nukkumaan päästyämme satamasta ulos. Nyt oli lopultakin niin lämmin päivä, että merelläkin tarkeni suurimman osan päivästä shortseissa ja lyhythihaisessa puserossa. Matka eteni leppoisasti purjehtien ja illan suussa olimme jo Kihdin itäpuolella. Näimme kaksi kotkaa ja kalasääsken, joilla oli pesät korkeiden reunamerkkien päällä. Päivän päätteeksi rantauduimme Turun saaristossa edellisvuodelta tuttuun Pakinaisen yleiseen laituriin (joka alkaa olla jo vähän huonossa kunnossa) 73 mailin päivämatkan jälkeen. Oli upea purjehduspäivä!

Lauantaina teimme työkaverini Tuijan perheen kanssa muutaman tunnin purjehdusreissun, minkä jälkeen nautimme heidän mökillään grillin antimista ja hyvistä saunan löylyistä. Helle jatkui. Illalla koko perhe lähti viemään meidät veneellä takaisin Suvisussulle, jonka viereisellä uudella yhteysvenelaiturilla oli kylän tapahtuma, laituritanssit. Musiikki soi, väki tanssi, oli yhteislauluja ja makkaroita paistettiin. Tunnelma tuntui olevan hyvä. Seurasimme vähän aikaa tapahtumaa, kunnes nukkumatti kutsui.

Tuijan ja Samuelin vuoro hoidella ruoria

Sunnuntaina heräilimme kaikessa rauhassa, nautimme lämpimästä aamusta ja aamupalan jälkeen starttasimme matkaan kohti suosikkipaikkaamme Gullkronaa. Olimme sopineet kohtaavamme siellä tuttumme Kukkoset. Saavuimme perille klo 16 ja päivämatka oli 26 mailia. Gullkronan savukala maistui hyvältä ja illalla jälleen saunoimme (olin soittanut jo päivällä ja varannut saunan, jota muuten saavuttuamme tuskin olisi enää saanut samalle illalle).

Maanantaille 10.7. oli luvattu ukkosta ja sadekuuroja, joten päätimme pysytellä satamassa koko päivän. Kävelimme läpi luontopolun, söimme jälleen savukalaa ja saunoimme illalla. Koko päivän oli ollut hautovan tuntuinen sää, tuuli oli voimistunut ja pilviä oli alkanut nousta etelästä. Kukkosten ollessa meillä iltapäiväkahvilla vyöryi todella synkkiä pilviä, lopulta alkoi sade ja ukkosti. Ukonilma oli monin paikoin Suomea tosi raju ja teki tuhojaan, mutta meitä hipaisi vain sen reuna. Ilta oli niin kaunis, että istuimme rantakalliolla piknikillä auringonlaskua katsellen. Vielä yksi jännä juttu. Saunasta tullessamme vastaan käveli pariskunta ja mies kysäisi, olemmeko Immosia. Hämmästyneinä kysäisimme, keitä he ovat. Nimen kuultuamme tajusimme heti, että he ovat eräitä Arin kaukaisia sukulaisia, lähtöisin Mäntyharjulta. Emme vaan olleet nähneet heitä reiluun 25 vuoteen.

Gullkronan opasviitatkin ovat nähtävyys

Tiistaina jatkoimme matkaa. Kauniit säät jatkuivat edelleen; kyllä on ollut uskomaton kesä: aurinkoa, poutaa ja hyviä purjehdustuulia! Nytkin purjehduskeli oli hyvä, mitä nyt tuuli vähän kieputteli suuntaansa. Högsåran itäpuolta luovimme mukavassa tuulessa; luoviminenkin on leppoisaa, kun ei ole aallokkoa. Sitten purjehdimme Hiittisten pohjoispuolella myötätuuleen (länsi-lounaistuulella) virsikirjalla, kunnes ykskaks totesimme, että virsikirjalla ei enää pääse, purimme sen ja lähes heti saimme kiristellä purjeita oikein kunnolla. Kulkusuuntamme muuttui samalla sen verran, että Hangon selällä nousimme niin tiukkaan vastaiseen kuin suinkin pääsimme. Tuuli olikin nyt kaakosta. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun Hangon läntisellä selällä ja sen jälkeen Hiittisten pohjoispuolella on tuuli aivan eri suunnasta. Klo 15 olimme Hangossa Itämerenportissa, jonne luovimisineen tuli matkaa 39 mailia.

Hangossa mantereella oleva vierassatama on halvempi, mutta nyt oli luvattu yöksi ja seuraavaksi päiväksi kovaa tuulta, minkä vuoksi valitsimme suojaisemman sataman saaren puolelta. Mantereen puolella ainakin sanottiin tulomatkallamme, että sinne oli juuri tulossa satamamaksuun kuuluva langaton verkko (= netti omalla tietokoneella). Itämerenportissa Ari kysäisi nettiä ja totesi, että on posketon hinta. Nyt taisi jo ylittyä pitkän reissumme kalliit Ranskan ja Gibraltarin nettihinnat, puoli tuntia olisi maksanut 3 euroa! Kännykän GPRS-yhteys sai kelvata.

Yöllä tuuli yltyi, mutta meillä oli hyvä suojainen paikka. Keskiviikkoaamuna totesimme, että aurinko paistoi eikä ennustettua sadetta näkynyt. Kun vielä tuuli oli lännestä ja me olimme matkalla itään, niin liikkeelle vaan (klo 8.30). Teimme jo satamassa reivin varmuuden vuoksi valmiiksi, vaikka lopulta avasimme vain osittain keulapurjeen. Sillä puottelimme menemään hulppeeta kyytiä ja nautimme, tuulta oli 10-12 m/s. Samalla hieman säälimme vastaamme koneella ajavia purjeveneitä, joiden kulku oli aikamoista tökkimistä ja pärskimistä vasta-aallokossa. Saarten suojassa aallokko pieneni ja tuuli oli puuskaisempaa. Klo 14 olimme jo Elisaaressa ja matkaa oli takana 32 mailia.

Elisaari aamulla klo 6

Iltakävelyllä näimme kaksi kaurista ja torstaiaamuna Ari näki pari lisää. Aamulla ei ollut tietoakaan edellispäivän tuulesta, vaan Elisaaren rauhaisaa lahtea verhosi pienet sumulautat ja meri oli peilityyni. Liikkeelle lähdimme jo klo 6. Minun ei ollut tarkoitus nousta lainkaan, mutta nähtyäni, miten kaunis aamu oli, en heti malttanutkaan ummistaa silmiäni. Katselin maisemia puolisen tuntia, mutta sitten menin nukkumaan ja nukuin makoisasti klo 9 asti. Herätessäni kuulin ihanaa aaltojen loisketta veneen keulassa. Tuuli oli virinnyt mukavasti ja ylösnoustuani olimme juuri ylittäneet Porkkalanselän. Koko päivän etenimme melko kevyessä lounaistuulessa purjeilla, kunnes Helsingin kaakkoispuolella tuuli heikkeni ja viimeisen puolitoista tuntia ajoimme koneella Sipoon Karhusaareen. Perillä olimme klo 16.40 ja matkaa oli takana 50 mailia.