6.6. - 13.6.2009  Hangosta Tukholmaan

Hangossa viivyimme kolme yötä, kun kaksi vuorokautta satoi vettä lähes tauotta. Lauantaiaamuna 6.6. sade oli loppunut, jolloin Ari irrotti köydet heti kuuden jälkeen. Lämpötila tosin oli edelleen kaukana kesäisistä lukemista, vain +5 astetta. Matka taittui vuorotellen purjein ja koneella. Kun liikkeelle oli lähdetty aikaisin, niin päivän taival 25 mailia täyttyi jo klo 11, jolloin rantauduimme Högsårassa sijaitsevaan Kejsarhamneniin. Päivälämpötila oli edellisiin päiviin verrattuna korkea, peräti 14 astetta. Kejsarhamnenissa emme olleet aiemmin käyneetkään muuten kuin joskus aikoinaan kävellen Högsåran lauttasatamasta. Laituri on suojaisessa poukamassa ja kesällä varmasti hyvin suosittu, mutta nyt paikalla oli vain pari venettä meidän lisäksemme. Satamamaksun kerääjäkään ei vielä ollut paikalla, vaan maksu (10 euroa) hoidettiin itsepalveluna lukolliseen laatikkoon.

Sunnuntaina Ari oli jälleen aikaisin liikkeellä (klo 6.20). Kauniissa säässä ja kevyessä tuulessa hän purjehti hiljalleen, kunnes minun herätessäni klo 9 jälkeen tuuli tyyntyi niin, että purjehtiminen vaihtui koneajoksi.  28 mailin päivämatkan jälkeen olimme Korpoströmissä, jossa oli viime käyntimme jälkeen rakennettu laituritilaa lisää ja uudet huoltotilat. Tutustuimme Saaristokeskuksen näyttelyyn, joka oli pieni pettymys sikäli, että esimerkiksi täytettyjen lintujen vieressä ei ollut nimilappuja. Kaiken kaikkiaan tuntui ikään kuin näyttelyä ei olisi tehty ihan valmiiksi. Aiemmin Korpoströmissä on ollut naisten ja miesten saunavuorot. Nyt on rakennettu kaksi uutta saunaa ja ne ovat eri maksusta varattavissa (20 euroa/tunti). Meille tarjottiin kuitenkin mahdollisuus tutustua saunaan ilmaiseksi. Liekö tarjoukseen syynä ollut se, että ravintolassa syötyämme totesimme ruuan olleen hyvää, mutta annoksen vähän turhan pienen. Korpoströmin kauppa ei ollut vielä näin aikaisin kesäkuussa auki. Kuulemma monet ovat jo kaivanneet kauppaa, joten saa nähdä, olisiko se ensi vuonna avoinna jo alkukesästäkin.

Maanantaiaamuna lämpötila oli vain +3 astetta. Rannalla heinät ja maassa olevat lehdet olivat kuurassa, kun Ari lähti liikkeelle klo 5.40 kauniissa auringonpaisteessa. Muuten päivä oli kohtuullisen lämmin. Kihdillä oli pläkä (= täysin tyyntä) ja muutenkin tuuli oli heikkoa ja myös pyöri paljon, joten päivän mittaan matka eteni vuorotellen purjein ja koneella. Sottungan seuduilla olemme usein seuranneet kotkan lentoa ja niin tälläkin kertaa. Maarianhaminan länsisatamassa olimme klo 17.20 ja päivän taival oli 61 mailia.

Korpoströmin kylmä aamu.

Tiistain vietimme Maarianhaminassa. Vuorossa oli jälleen sateinen päivä ja lämpötila noin 12 astetta.

Keskiviikkona 10.6. suuntasimme Ahvenanmeren ylitse kohti Ruotsia. Aamu oli aiempia lämpimämpi, 10 astetta, mutta muuten päivä oli harmaan pilvinen ja sateinen. Kun päivän mittaan lämpötila pysyi aamun lukemissa, niin kylmältähän se tuntui. Säästä huolimatta nyt oli vuorossa hyvä purjehduspäivä. Itätuulta oli 6 m/s ja Ahvenanmeri ylittyi reippaalla vauhdilla, mutta samalla leppoisasti. Klo 14 Ruotsin aikaa (klo 15 Suomen aikaa) saavuimme Furusundiin 44 mailin päivätaipaleen jälkeen. Illalla nousi kova sumu, joka jatkui seuraavana aamunakin. Yöllä ohikulkevat laivat soittivat sumutorvia. Joskus kauan sitten olemme olleet Furusundissa yötä ja siitä oli jäänyt mieleen se, miten ohikulkevien laivojen aallot keinuttivat venettä. Nyt keinutus oli hyvin vähäistä; liekö laivojen muodot kehittyneet tai nopeudet alentuneet vai vaikuttiko asiaan Jonin suurempi paino Sunwindiin verrattuna.

Siljan alus Furusundin sumussa.

Torstaiaamuna odotimme sumun hälvenemistä ennen kuin lähdimme liikkeelle. Nyt ajoimme vastatuuleen koneella vain 18 mailin matkan Ingmarsöhön. Päivästä tuli sumun hälvettyä aurinkoinen ja lämmin (17 astetta). Ingmarsössä emme nähneet yhtään autoa, vaan siellä liikuttiin polkupyörillä, mönkijöillä, mopoilla ja jalkaisin. Mekin teimme pitkän kävelylenkin osittain teitä, osittain metsäpolkuja pitkin. Välillä olimme jo melkein eksyksissä eli emme meinanneet löytää polkua, jota pitkin pääsemme takaisin kävelemättä samoja reittejä uudelleen. Lenkillämme näimme todella paljon kauriita. Illan kruunasi hyvä puulämmitteinen (varaus)sauna. Olemme saunoneet monissa ruotsalaisissa saunoissa ja emme muista tavanneemme Ruotsissa tätä parempaa saunaa.

Ingmarsön maalaismaisemaa.

Ingmarsö tuntui niin mukavalta paikalta, että päätimme olla perjantainkin siellä. Aamupäivällä ehdimme kävellä kauniissa säässä kaupassa (reilun kilometrin matkan tai suorempaa olisi päässyt soutaen lahden poikki) ja sitten puoliltapäivin alkoi jälleen sade, joka jatkuikin käytännöllisesti katsoen koko ajan seuraavat kolme vuorokautta.

Huolimatta sateisesta ja kylmästä säästä lähdimme lauantaina täysin tyynessä kelissä kohti Tukholmaa. Klo 15.10 saavuimme 28 mailin jälkeen Wasahamniin. Vettä satoi ja lämpötila oli 13 astetta. Illalla Ari löysi vasemman nilkan ulkosyrjästä kiinni imeytyneen pienen punkin. Punkkipihdit olivat nyt ensimmäistä kertaa käytössä ja sen jälkeen on jatkuvasti seurattu, ilmaantuuko punotusta kohdan ympärille, mutta onneksi ainakaan vielä ei ole mitään oireita tullut. Punkkirokotuksen ottaminen tuli kyllä taas mieleen.

Yleensä veneellä olemme terveitä, mutta nyt minulla heti lähtöpäivänä alkoi kurkkukipu, joka muuttui yskäksi. Minun yskäni pikkuhiljaa helpottaessa Arilla alkoi samat oireet. Hänellä on lisäksi ollut nuhaakin. Onneksi kuumetta ei ole ollut, eikä kamalan heikkoa oloa. Muuten kaikki on mennyt toistaiseksi hyvin.