4.7.2004 Stubbeköbing (Kaakkois-Tanskassa, Falsterin saarella)
Keskiviikkona 30.6. aamulla oli Torhamnissa
kaunis auringonpaiste ja tuuli oli hieman lännestä pohjoiseen. Meillä päivän
suuntana oli lähes lounaassa (tai ehkä vähän lounaasta länteen) sijaitseva
Simrishamnin satama Hanön lahden toisella puolella. Simrishamn on Skånen (eli
sen Etelä-Ruotsin eteläisimmän osan) itärannalla. Usein olemme ylittäneet Hanön
lahden suoraan avomeripurjehduksena, jolloin matkaa tulee noin 50 mailia (eli
vähän enemmän kuin Helsingistä Tallinnaan). Nyt päätimme ajaa ensin koneella
Karlskronan ohitse, vaikka näin matkaa tuleekin ehkä 5 mailia lisää. Ajattelimme
kuitenkin saavamme näin otettua yhden halssin, minkä jälkeen oletimme
länsi-luoteistuulella pääsevämmekin jo melko suoraan Simrishamniin. Kuitenkin
kun aloimme nostaa purjeet, tuuli jälleen kääntyi ja selvästi lännestä
lounaaseen eli meille vastaiseksi. Taktikointimme oli siis surkeasti
epäonnistunut ja matkaa kohteeseen oli reilu 48 mailia. Ei muuta kuin luovimaan!
Päivän mittaan tuuli välillä heikkeni alle 4 m/s ja välillä yltyi yli 10 m/s,
samalla suunta kääntyili, mutta oli kuitenkin aina joko lounaasta etelään tai
lounaasta länteen. Tuulen suunnan muutoksesta johtuen aallokko oli varsin
persoonallista; sitä tuli jälleen ainakin kahdesta eri suunnasta ja pohjalla oli
vielä Saksasta asti tulevaa vanhan aallokon maininkia. Mantereen puolelta
tulevassa tuulessa oli lämmin henkäys mukana ja maissa olikin ollut reilu 20
astetta lämmintä. Illalla lopuksi ajettiin pari tuntia koneella, kun aallokko
sen verran helpotti, että koneajo ei enää ollut pelkkää tökkimistä ja
nyökkimistä, vaan eteenpäinkin pääsi jo ihan kohtuullisesti. Simrishamniin
saavuttiin noin klo 22. Satamassa oli ainakin yksi toinen suomalainen purjevene.
Veneiden liput oli jo tähän aikaan laskettu, joten emme varmuudella tienneet
kaikkien veneiden kansallisuutta. Kyseisen suomalaisveneen kippari tuli
avustamaan laituriin tulossa (ei siinä apua olisi tarvinnut, mutta osa
veneilijöistä on vaan kohteliaita ja avuliaita kanssaveneilijöitä kohtaan,
varsinkin saksalaiset) ja päivitteli samaa omalaatuista tuulen vaihtelua ja
aallokkoa; he olivat luovineet meidän kanssamme samasta suunnasta vähän meidän
edellämme. Luovimisen ja Karlskronan mutkan takia päivän matkaksi tulikin 76
mailia. Tällaisen päivän päälle voitte arvata, että uni maittoi. Paitsi, että
yöllä heräsimme puhelimen soittoon. Avomeriosuudella meillä oli ollut
puhelimista virrat pois, kun emme olleet kuuluvuusalueella. Rantaa
lähestyessämme laitoimme virrat päälle, jolloin Ari ei muistanutkaan, että hän
oli ennen matkaan lähtöä vaihtanut puhelimen SIM-kortin ja pin-koodi olikin eri
kuin aiemmin. Niinpä kun kolme kertaa oli koetettu väärää pin-koodia, kortti
lukkiutui. Ari yritti soittaa Soneran asiakaspalveluun, mutta siellä hän juuttui
jonoon ja lopulta laittoi sinne tekstiviestin ja pyysi soittamaan minun
numerooni. Tämä asiakaspalvelun puhelu tulikin sitten kesken yöunien ja siinä
unen pöpperössä Ari sai asian selvitettyä ja jälleen kortin avattua. Hyvä,
että asia hoitui näinkin helposti, sillä ehdimme jo pelätä, että tuo voisi olla
vaikeampikin ongelma hoitaa Ruotsista käsin.
Torstaina 1.7. oli edelleen vastatuulta, mutta ei kovin kovaa ja
suunnitelmassamme oli vain lyhyt päivämatka Ystadiin Skånen niemen kärjen ympäri
Ruotsin etelärannikolle. Pilvipoutainen sää muuttui parin tunnin kuluttua
sateiseksi ja välillä vettä tulikin tosi rankasti. Juuri ennen satamaan menoa
laskeutui tiukka sumu, joka hetkellisesti pisti miettimään, mennäkö satamaan vai
odottaako sisäänajopoijulla hetki sumun hälvenemistä. Samalla takaa tuli
satamaan menevä laiva, josta ensimmäinen havainto oli, kun se tööttäsi sumussa
merkin itsestään. Onneksi olimme sillä hetkellä laivaväylältä sivussa. Sumu
hälveni sen verran, että satamaan menossa ei ollut lopulta mitään ongelmaa.
Päivämatka oli vain 26 mailia ja satamassa oltiinkin jo puolen päivän aikaan.
Ystadissa on uusi satamarakennus, jossa olisi saunakin, mutta jota ei pidetä
lämpimänä, koska se veisi niin paljon sähköä! Tällä kertaa suihkuissa oli myös
jotakin hämärää, sillä naisten puolella olevista neljästä suihkusta toimi vain
yksi ja sekin vasta, kun minä kerran riisuttuani (onneksi en ollut vielä vaahdon
peitossa) pukeuduin uudelleen ja kävin hakemassa korjausmiehen, joka laittoi
suihkuun lisää toiminta-aikaa. Tavallisesti suihkut toimivat poleteilla, mutta
nyt tuon vian vuoksi saimme ilmaiset suihkut. Ystadissa päivän ja illan aikana
tuli välillä rankkoja sadekuuroja ja välillä taas paistoi lämpimästi aurinko.
Kaupungissa on jotakin samaa tyyliä kuin saksalaisissakin kaupungeissa; punaisia
tiilitaloja, ruusuja seinien vierellä ja koristeellisia talojen päätyjä.
Poikkeuksellisesti täällä oli torilla myynnissä kalaa, vaikka usein toreilla on
vain hedelmiä ja ehkä kukkia eli ei lainkaan sellaista valikoimaa kuin Suomen
toreilla. Kalaa on muutenkin vaikea saada, mikä tuntuu uskomattomalta, kun koko
ajan ollaan meren äärellä. Emme ymmärrä, ostavatko ihmiset kalan suoraan
tutuilta kalastajilta vai ruokakaupan vakuumipakkauksissa, vai mikä on systeemi.
Perjantaina 2.7. jätimme Ruotsin taaksemme ja suuntasimme avomeritaipaleelle
kohti Tanskaa. Tuuli oli edelleen lounaasta ja aurinko paistoi kauniisti.
Aallokko oli sen verran pientä, että päätimme ajaa koneella niin pitkälle,
kunnes se jälleen kasvaa koneella ikäväksi ajettavaksi, kuten oletimme
tapahtuvan jossakin vaiheessa päivää. Toki me tiedämme ja olemme kokemuksesta
oppineet, että vallitsevat tuulet ovat täällä yleensä lounaasta, mutta jotenkin
sitä vaan elätellään toivetta, että jospa välillä olisikin poikkeuksellisesti
tuuli jostakin muualta. Olemme joskus tämänkin välin menneet
takamyötäisellä (eli kaakkoisella) tuulella, joskin ei se iso myötäaallokkokaan
aina herkkua ole. Siinä saa ajaa aika tarkasti, että vene ei käänny poikittain
aaltoihin. Päivän mittaan tuuli yltyi, aallokko kasvoi, sadetta tuli välillä
kovaankin, välillä aurinko paistoi, ukkospilviä näkyi taivaan rannassa, meille
ne tuntuivat ukkospuuskina ja me luovimme. Ukkospuuskassa tuulta oli noin 13 m/s
ja reivaus sujui vikkelästi, kun ukkospuuskan tullessa ei koskaan tiedä, miten
kovaksi se yltyy. Kaksi kertaa muistamme, että meidän tuulimittarimme vuosien
mittaan on näyttänyt 40 solmua eli noin 21 m/s (eli myrskyä). Toinen kerta oli
juuri täällä Etelä-Itämerellä tullessamme Saksasta Tanskaan ja silloin tuuli oli
sivumyötäinen eli todellinen tuuli oli vielä hieman enemmän. Toisen kerran tuo
40 solmua on ollut mittarissa Saimaalla ukkospuuskassa. Päivän lopuksi
ajoimme jälleen koneella, kun tuuli heikkeni sadepilvien ja ukkospuuskien mentyä
ohitse. Tanskassa Klintholmissa Mön-saarella (Tanskan kaakkoiskulmassa) olimme
noin klo 20 ja matkaa oli takana 63 mailia, josta osa tuli luovimisesta.
Klintholmissa olemme olleet useita kertoja, sillä se on sopiva pysähdyspaikka
Ruotsin ja Saksan välillä. Vasta Klintholmiin tultuamme saimme päivän
ensimmäisen lämpimän aterian, mikä johtui siitä, että kesken ruuanlaiton oli
matkalla kaasu loppunut. Meillä on kyllä vaihtopullo, mutta päivän kelissä
(keulakansi nousi ja laski aallokossa, välillä velloi veden peitossa) ei ollut
järkeä lähteä keulassa olevaa kaasupulloa vaihtamaan. Olisi ollut turhan suuri
mahdollisuus, että kaasupullo olisi pudonnut mereen tai kolhinut jotakin. Niinpä
tyydyimme päivän aikana vain voileipiin ja tuoremehuun, korppuihin, omenaan,
kekseihin ym. kylmään ruokaan. Illan kruunasi sauna! Vierassataman
suihkutiloissa on sauna, jonka saa itse napista painamalla päälle. Kiukaalle ei
yleensä Suomen ulkopuolella heitetä vettä, vaan istutaan pelkässä saunan
lämmössä. Me veimme mukanamme vesikulhon ja saimme oikein hyvät löylytkin.
Mön-saaren itäpäässä on 135 metriä korkea Mön-klintti eli kalkkikivikallio, joka nousee suoraan merestä. |
Klintholmin kalastusatama. Kiinnityssysteeminä on Etelä-Itämerellä vierasvenesatamissakin suositut tolpat. |
Lauantaiaamuna 3.7. tankkauksen yhteydessä näimme säätiedotuksen, joka lupaili
jälleen lounaistuulta eli vastatuulta 6-10 m/s, paikoin 13 m/s. Ystadissa
Internetistä katsotuissa säätiedotuksissa ei ollut näkynyt missään
säätiedotuksessa viitteitä tuohon 13 m/s tuuleen. Olimme kuitenkin niin
lähtöajatuksissa, että matkaan vaan. Vastatuulen vuoksi olimme suunnitelleet
noin 35 mailin päivämatkaa Gedseriin, mutta aika pian lähdettyämme ukkospilviä
meni siellä täällä (ei päällä kuitenkaan) ja tuuli yltyi niiden mukana todella
tuonne 13 m/s ja aallokko jälleen kasvoi ja jyrkkeni. Jälleen välillä tuli
kovia sadekuuroja ja välillä taas aurinko häikäisi. Teimme suunnitelmaan
muutokseen: kurvaammekin Falsterin saaren pohjoispuolelle suojan puolelle,
emmekä mene suorinta reittiä Saksaan. Gedser olisi ollut tuolloin puolessa
välissä. Saavuimme tänne Stubbeköpingiin, jonka ohitse olimme aiemmin
purjehtineet, mutta emme olleet aiemmin käyneet. Päivän matkaksi tuli näin vain
19 mailia. Tanskan saaristossa monet satamat ovat sen verran matalia, että
meidän 2 metrin syväyksellä täytyy satamaoppaista tutkia etukäteen, mihin
satamaan pääsemme. Tänne ne kertoivat syvyyttä sisääntuloväylällä olevan 2,5
metriä ja satamassa paikoin 2,3 m, paikoin 2,5 metriä ja osassa matalampaa.
Sisääntuloväylällä kaikumme hätkähdytti meitä näyttäen yhdessä vaiheessa
1,7 metriä, jolloin meidän olisi pitänyt olla jo pohjassa kiinni, kuitenkin heti
kohta kaiku näytti taas 2,6 metriä. Olemme todenneet, että kun kaikumme anturan
sijoituspaikkan vuoksi näyttää 1,8 metriä, niin silloin vielä juuri kellumme,
mutta 1,7 metrillä köli tökkii pohjaan. Emme kuitenkaan osuneet pohjaan ja
rannassa luultavasti näimme syyn noihin mataliin lukemiin. Täällä on kirkas vesi
ja näimme paljon erilaista kasvillisuutta pohjassa. Ne antoivat ilmeisesti
oman kaikunsa. Stubbeköping on pieni kaupunki, jossa lauantaina ruokakauppa oli
iltapäivästä vielä auki, mutta muut kaupat olivat sulkeutuneet jo
puoliltapäivin.
Internettiin pääsyä täällä ei ole, joten otimme tekstiviestillä säätiedotuksen
Suomesta käsin. Se lupaili sunnuntaille Arkonanmerelle 10-14 m/s lounaistuulta.
Kysyin vielä illalla yhdeltä saksalaiselta, onko hän kuullut säätiedotusta ja
hän kertoi tuulen olevan 6 boforia (11-14 m/s) ja puuskissa 8 boforia (17-21
m/s). Ainakin Saksassa tuulen voimakkuus ilmoitetaan säätiedotuksissa
vielä boforeina. Vaikka nyt olisi kulkuväylämme aluksi ollut saarten
suojassa, niin seuraavaan meille järkevään satamaan päästäksemme olisimme
joutuneet lopuksi purjehtimaan noin 20 mailia suoraan lounaaseen. Se taival
olisi ollut Saksasta asti (siis lounaasta) avoimella merialueella, joten ei
ollut vaikea päätös olla tämä päivä täällä. Tänä aamuna eli sunnuntaina 4.7.
huomasimme tuulen voimistuneen ja tuulen vieneen tässä kapeassa salmessa vettä
mukanaan niin, että veden pinta oli laskenut noin 30 cm, joskin vielä kölin alla
oli 20-30 cm vettä. Päivän mittaan veden pinta on jälleen hieman noussut. Kerran
olemme itäisellä Suomenlahdella juuttuneet aika tiukastikin edellisellä
veneellämme pohjaan kiinni veden laskiessa nopeasti tuulen vaikutuksesta. Nyt ei
ehkä kuitenkaan enää sitä vaaraa täällä ole, sillä tuuli on heikkenemään päin.
Huomiseksi on luvattu vaihteeksi ihan kelvollista tuulta, joskin edelleen
vastatuulta. Olemme siis viettäneet aikaa nukkuen pitkään, lueskellen, minä tätä
juttua kirjoitellen (Ari tuossa jo kysyikin, romaaniako minä kirjoitan, kun
kirjoitan niin pitkää juttua) ja Ari kävi Pohjoismaiden suurimmassa
moottoripyörämuseossa.
Huomenna on tarkoitus jatkaa matkaa länteen ja ehkä ylihuomenna olemme Kielin
kanavan suulla. Sitten alkavatkin uudet seikkailut!
Lopuksi laitan tähän muutamia selventäviä juttuja niille, jotka eivät ole itse
purjehtineet isommassa aallokossa (jota Etelä-Itämerellä tuntuu olevan aika
usein). Olemme kuutena kesänä purjehtineet täällä Etelä-Itämerellä ja suurimmat
kokemamme aallokot ovat olleet aina täällä, joskin on täällä välillä ollut aivan
tyyntäkin. Töksähtelevää (lyhyttä ja jyrkkää) aaltoa on toki usein myös
Viipurinlahdella. Luoviminen aallokossa on aikamoista jumppaa, kun "lattia" alla
heiluu koko ajan ja jaloilla tai istumalihaksilla täytyy pidellä itseään
paikallaan. Sisällä veneessä liesi on kyllä ripustettu niin, että se heiluu
veneen mukana ja ruuanlaitossa kattilat pysyvät (yleensä) liedellä, mutta eri
asia on se, pysyykö kokki pystyssä ja miten ruuan saa lautaselta vietyä suuhunsa
ilman, että ruoka tippuu välille. On sanonta, että "anna toinen käsi veneelle ja
jätä toinen käsi itsellesi", mikä tarkoittaa, että isommassa aallokossa on
melkeinpä aina pidettävä toisella kädellä jostakin kiinni. Sisälle veneeseen
portaita pitkin emme koskaan astu ilman, että pidämme kaiteesta kiinni, samoin
kannella liikkuessa käsi on aina jossakin kiinni tai sitten olemme valjailla ja
turvaköydellä kiinni jossakin. Myös isossa aallokossa istumakaukalossa
ollessamme olemme turvaköydellä veneessä kiinni niin, ettemme isomman aallon
tullessa pääse horjahtamaan laidan ylitse. Tänä kesänä tuntuu, että reipasta
vastatuulta ja isohkoa aallokkoa on koko ajan, eikä välillä tule lainkaan
heikkotuulisempia päiviä.
Se, että usein olen kertonut, miten reippaaseen vastatuuleen emme ole viitsineet
lähteä, ei suinkaan johdu tuulen voimakkuudesta, vaan tuosta aallokosta.
Yritämme pitää mielessä sen, että purjehdus on meille harrastus eikä työ ja
meillä pitäisi olla aikaa odotella suotuisampia kelejä. Vene tuskin asettaa
rajoituksia kulullemme, onhan vastaavalla veneellä ylitetty Atlanttikin useita
kertoja. Jos aallokko olisi pienempää tai loivempaa, sanoisin, että meidän
veneemme luovii hyvin ja matkanteko joutuisi. Pilotti (automaattiohjaus)
ajaisi ja välillä me vaan vaihtaisimme halssia ja pitäisimme huolen
tähystyksestä ja sijainnistamme. Kovassakin tuulessa pärjää, kunhan laittaa vaan
purjeita sopivasti, mutta aallokko tekee välillä kulun epämukavaksi.
Aallokon kasvaessa ja sen ollessa lyhyttä ja jyrkkää (eli nuorta), ei vene enää
nousekaan yhtä hyvin tuulta kohti, vaan nyökkii ja töksähtelee, välillä vettä
roiskahtelee kannelle, välillä istuinkaukaloon asti ja toisinaan keulakannelle
tulee vettä, ei enää roiskeina, vaan suorastaan vuolaana virtana, joskus saadaan
vettä istuinkaukaloonkin aivan kuin joku saavilla heittäisi suoraan päälle.
Koneella ajettaessa lyhyeen mutta riittävän korkeaan ja jyrkkään
vasta-aallokkoon, vene kulkee välillä ihan hyvin nyökkien ylös ja alas, mutta
sitten tulee yleensä muutaman tavallista korkeamman ja jyrkemmän aallon rypäs.
Tällöin ensimmäinen ja toinen aalto vähän hidastaa kulkua, mutta yleensä jo
kolmas peräkkäinen aalto töksäyttää ja vie runsaammin nopeutta pois, joskus jopa
lähes pysäyttää. Kutsumme näitä tök-tök-aalloiksi. Tämän jälkeen vene
alkaa jälleen kerätä nopeutta kunnes taas tulee uusi, jyrkempi aaltorypäs.
Niinpä kevyeen vastatuleen (pieneen aallokkoon) kulkiessamme voimme vapaasti
valita luovimmeko vai ajammeko koneella, mutta aallokon kasvaessa (jyrkentyessä)
ei ole enää järkeä koneajossa. Kun purjehditaan saarten suojassa tai kevyellä
tuulella laineiden mukavasti liplatellessa veneen kylkeen, on vaikea edes itseni
muistaa, miten tilanne muuttuu aallokon kasvaessa. Yhtä vaikea voi olla näiden
minun kuvausteni perusteella kuvitella venettä aallokossa.
Siitä olen ollut iloinen, ettei vielä ole yhtään kertaa tullut huonoa oloa,
vaikka olen hoidellut keittiöhommatkin. En tiedä, tottuuko tähän keinuntaan,
mutta usein tuntuu, että olisin alkukesästä herkempi. Jos epäilen
mahdollisuutta tulla huonovointiseksi, Ari hoitelee enemmän noita sisähommia ja
minä oleilen ulkona. Ari ei yleensä tule koskaan huonovointiseksi, mutta oli
kerran tilanne, että hänellä teki häijyä sisällä ja minulla ei taas sillä kertaa
ollut mitään hätää. Joskus menee kesä, ettei kumpikaan saa meritaudin
alkuoireitakaan koko kesän aikana eli ehkä emme kuitenkaan ole kovin herkkiä
tulemaan meritautisiksi.
Nämä ovat meidän kokemuksiamme Itämeren aallokoista, saa nähdä, mitä eteemme
tulee tuolla isommilla vesillä. Useampi on kyllä sanonut, että keljuimmat
aallokot ovat Itämerellä ja Pohjanmerellä, kun nämä ovat niin matalia ja/tai
pieniä vesiä. Syvemmillä merillä korkeakin aallokko on toisenlaista. Kun
aalloissa on pituutta, vene ehtii nousta aallon päälle ja laskea alas ennen
seuraavaa aaltoa, eikä pysähdy aaltoon. Tosin s/y Allin väki kertoili kyllä
heidän reissullaan Biskajan lahden ylityksen loppuosassa meren madaltuessa
(lähellä Ranskan rannikkoa) olleen juuri noita tök-tök aaltoja.
Paluu lokikirjaan
Paluu etusivulle