8.6.2004 Helsinki
Sunnuntaiaamuna 6.6. Lappeenrannassa oli
aivan ihana nukkua pitkään, kun ei ollut mihinkään kiirettä, sillä olihan
tarkoituksemme ehtiä vain kanava alas. Aamupäivä oli kaunis, mutta ei enää yhtä
lämmin kuin aiemmat päivät. Veneessä jatkettiin kevään kunnostushommia:
kirjahyllyyn tehtiin eturima, jotta kirjat pysyvät merelläkin kyydissä ja
lisäiltiin takeille ripustuskoukkuja. Ari hinasi Eijan mastoon, kun maston
nostossa oli unohtunut laittaa saalinkeihin narut mm. kohteliaisuuslippuja
varten. Puolenpäivän aikaan päätettiin suunnata Saimaan kanavalle ja samalla
hetkellä alkoi sade, joka jatkuikin pienin katkoksin tähän aamuun asti.
Ensimmäisellä sululla Mälkiässä käytiin kanavakonttorilla (Saimaa VTS:ssä)
allekirjoittamassa paperit, joiden perusteella myöhemmin tulee kotiin lasku
kanavamaksusta (16,80 euroa). Samalla kuultiin, että parin viikon takaisista
ohjeista poiketen tänä vuonna Venäjän passintarkastus lieneekin Pällin sululla
(ylin Venäjän puolella oleva sulku) eikä alasululla kuten aiemmin on ollut.
Kanavan sulutukset sujuivat ihan mukavaan tahtiin, yhdellä sululla ainoastaan
oli noin puolen tunnin odotus, kun rahtilaiva sulutettiin ennen meitä. Raja
ylitetään Nuijamaalla ja Suomen passintarkastuksesta ja tullista selvittiin
nopeasti kuten tavallista. Pällin
sululla selvisi, että käytäntö on todella muuttunut ja siellä passeihin
leimattiin samalla kertaa sekä maahan tuloleima että maasta lähtöleima, minkä
seurauksena Viipurin lahden jälkeen ei enää tarvitsekaan pysähtyä Vysotskissa (=Uurainen).
Tämä vaikutti hyvältä muutokselta, sillä Uuraisten laituri ei todellakaan ole
suunniteltu huviveneille. Laiturin reunat on pehmustettu paksuilla mustilla
kumitötteröillä, joista nopeasti saa mustat jäljet veneen kylkiin ja laituri
on lisäksi niin paljon veneen reunaa korkeammalla, että tavallisesti on saanut
harjoittaa jonkinlaista akrobatiaa köysien kanssa laiturille kiivetessään.
Alasululle päästyämme tuli hetken päästä tullimies ja tämä toi taas uusia
kuvioita. Ennen passintarkastus ja tulli ovat käyneet yhtä aikaa alasululla joko
vain laiturilla tai sitten pikapikaa piipahtaneet veneessä sisällä. Nyt tullimies
halusi itselleen yhtä Suomen ja Venäjän leimoilla varustettua miehistöluetteloa.
No me olimme täyttäneet niitä vanhan tavan mukaan yhteensä neljä kappaletta,
joista yksi oli jäänyt Suomen passintarkastukseen Nuijamaalle ja yksi Venäjän
passintarkastajalle Pällissä. Kaksi oli jäljellä, joista toinen varattu
annettavaksi Santion passintarkastukseen, kun päästään takaisin Suomen puolelle.
Sitä viimeistä kappaletta tarjosimme tullimiehelle, mutta ei hän sitä halunnut
ottaa, kun saatamme joutua näyttämään sitä, jos tarkastusvene pysäyttää meidät
jossakin. Ei meillä kyllä ennen ole sitä varten ollut ylimääräistä
miehistöluetteloa. Lisäksi hän pyysi tulliselvityskaavaketta, jota meillä ei
myöskään ollut, kun ei sitäkään ole ennen kyselty (tai olihan meillä se Suomen puolella täytetty, mutta sitä ei saa
luovuttaa ennen kuin vasta Santiossa). Tuli
vähän tunne, että tullimies oli lähinnä kiinnostunut, olisiko meillä veneessä,
miten paljon viinaa tai tupakkaa, joista ehkä hänkin saisi osansa. No hän pyysi
meistä jompaakumpaa lähtemään mukaan kopillensa täyttämään kaavakkeita, johon me
taas totesimme, että meillä on tarkat ohjeet, että me emme saa nousta maihin eli
poistua kyseiseltä laiturilla. Tulipa mieleemme, että jos hän olisi saanut
meidät mukaamme, olisiko hän sitten kirjoittanut jotakin sakkoa laittomasta
maihinnoususta!
Seuraavaksi hän kyseli, onko meillä kopiota venetodistuksesta ja se meillä
sattumalta oli, kun olimme reissuamme varten ottaneet kopiot kaikista veneemme
papereista. Ei tuostakaan kopiosta ole mitään mainintaa kanavaohjeista ja Arin
tänään soittaessa Saimaan kanavan hoitokunnalle ihan vaan kertoakseen, millaista
käytäntöä tällä hetkellä kanavalla noudatetaan, oli heillekin tuo
venetodistuksen kopio ihan uusi asia. Samaan aikaan alasululla oli toinenkin
suomalainen vene ja kun häneltä puuttui venetodistuksen kopio, niin tullimies
samalla kun lähti ottamaan meidän miehistöluettelosta itselleen kopiota, otti
myös naapuriveneen venetodistuksesta kopion ja olisi pyytänyt kopiosta 10 euroa.
Meidän miehistöluettelomme kopion maksusta hän ei puhunut mitään.
Naapuriveneilijä sanoi maksavansa, kun saa kuitin maksusta. Kuittia tullimies
lähti kopiltansa hakemaan ja jäi sille tielleen. Olisi siis laittanut 10 euroa
omaan taskuunsa, jos olisi saanut sen nyhdettyä.
Tämä kanavamatkamme oli 31. kerta ja joka vuosi on yleensä aina jotakin pieniä
muutoksia aiempaan, mutta nyt tuntui olevan harvinaisen paljon sähläystä, mutta
lähinnä vain tuon yhden tullimiehen taholta. Vaikka joiltakin
veneilijöiltä kuuleekin tämänkertaisen tapaisia epämääräisiä juttuja, niin
kuitenkin tuollaiset tullimiehet ovat kaiketi poikkeuksia ja yleensä kaikki on
sujunut ihan hyvin.
Tämä on toinen vuosi, kun ei enää tarvita luotsia. Sen sijaan pitää ilmoitella
sinne tänne (missään ei ole oikein selkeästi sanottu, mihin ilmoitus tehdään,
mutta Inflotiin soittamalla luulemme saaneemme kyseisen ilmoituksen tehtyä)
saapumisesta rajalle ja pyytää toiselta taholta VHF:llä lupaa jatkaa
matkaa. Vaikka tämä voi kuulostaa monimutkaiselta ja epämääräiseltä, niin itse
asiassa asiat hoituvat kuitenkin aina jotenkin, joskin koskaan ei tiedä ihan
varmasti, millä tavalla kunakin vuonna pitää toimia.
Maanantaiaamuna lähdimme vielä viimeiseen sulkuun ja sitten kohti Viipurinlahtea. Säätiedotus oli luvannut meille suotuista luoteen puoleista tuulta, mutta tuuli oli perinteisesti lounaasta eli vastatuulta reilu 10 m/s. Santion passintarkastuksesta jatkoimme vielä Kotkaan, jossa olimme noin klo 22.30 ja ihana yllätys oli se, että meitä varten laitettiin vielä satamamaksuun kuuluva sauna uudelleen lämpiämään. Kyllä sateisen ja viileän päivän (Kotkaan saapuessamme 8 astetta ja sadetta) jälkeen tuntui hyvältä. |
Huomaa Arin lämpimät "purjehdushanskat" |
Tiistaiksi säätiedotus lupasi koillistuulta 16 m/s. Aamulla valmistauduimme siis melko reippaaseen kulkuun. Lähtiessämme oli reilu 10 m/s täysmyötäistä ja koko matkan odottelimme, milloin tuuli yltyy. Toisasia oli kuitenkin se, että välillä vaihdoimme jo koneajoksi, kun tuuli oli niin heikko, mutta onneksi yltyi sitten uudelleen. Koko päivänä ei ollut lähelläkään tuota 16 m/s. Hyvän purjehduspäivän päätteeksi (n. 13 tuntia) saavuimme Helsingin keskustaan Katajanokan vierassatamaan, jossa olemme lähes ainoa vierasvene. Satamakonttorin piti olla auki klo 22, mutta tullessamme paikka oli jo kiinni. Ei kovin vakuuttavaa toimintaa. |
Näkymä Katajanokalle saapuessamme |
En tiedä, miten pursiseuran naisväki homman
junaili, mutta alasululla oli tuhottoman paljon hyttysiä ja niitä on se jälkeen
tapettu jo kaksi vuorokautta ja vieläkin lienee jokunen jäljellä
Paluu lokikirjaan
Paluu etusivulle