16.6.2004 Maarianhamina

Lauantaiaamuna 12.6. Hangossa aamu oli edelleen sumuinen, mutta näkyvyyttä oli sen verran, että päätimme lähteä liikkeelle. Tosin Hankoniemen kärjen jälkeen sumu jälleen tihentyi, mutta onneksi se oli vain hetkellinen tilanne. Säätiedotuksen yhteydessä puolenpäivän säähavainnoista kävi ilmi, että edelleen Hangossa oli näkyvyys heikko (alle 300 metriä), mutta meillä tilanne oli parantunut sen jälkeen, kun pääsimme kauemmas länteen Hankoniemestä.  Vastatuulessa ja välillä reippaassakin sateessa koneella ajaen suuntamme oli kohti Saaristomeren sydäntä ja selkeämpää säätä. Illan suussa saavuimmekin Pähkinäisen saareen, jossa on Turun kaupungin ulkoilualue. Olimme sopineet Eijan työkaverin Tuijan kanssa menevämme tutustumaan heidän mökkiprojektiinsa ja Tuijan perhe hakikin meidät Pähkinäisestä saarelleen. Oli kiva ilta kiipeillä  kallioilla ja nauttia grillin antimista. Sateisen päivän päätteeksi vielä aurinkokin näyttäytyi.

Sunnuntaiksi oli luvattu tuulta 16 m/s ja mielessä kävi jo satamapäivän viettokin, mutta kun tuuli pysyi kohtuudessa eikä satanutkaan, niin aamupäivän kuluessa päätimme jatkaa matkaa muutaman tunnin eteenpäin kohti Lappoota. Matkalla oli jälleen vastatuuli (luoteesta), joka välillä yltyi yli 15 m/s, joten vaikka ei satanutkaan, niin sadekamppeet olivat jälleen tarpeen, sillä vettä lensi kannen ja laidan yli ihan riittävästi. Raikkaassa säässä saavuimme Lappooseen jo hyvissä ajoin loppuiltapäivästä (26 mailia). Ihmettelimme sataman tyhjyyttä; meidän lisäksemme oli kolme venettä, joista yksi vielä lähti hetken kuluttua ja kaksi muuta saapui myöhemmin illalla. Satamakonttorin ikkunassa olikin lappu, joka kertoi sataman olevan vielä suljettu ja alla oli puhelinnumero. Oletimme jonkun tulevan kyllä illan aikana keräämään satamamaksua, mutta ketään ei kuulunut.  Ari soitti annettuun numeroon ja kyseli satamamaksuun kuuluvasta saunasta. Numerossa vastannut henkilö oli heti valmis tulemaan laittamaan saunan päälle ja ilmoitti, ettei ota satamamaksua, kun palvelutkaan eivät vielä pelaa, vaan kehotti pelkästään jättämään saunan penkille saunamaksua 5 euroa. Saunoimme kaikessa rauhassa ja olimme täysin tyytyväisiä sataman palveluihin.

Rauhallinen hetki Lappoon laiturissa.

Yöllä heräsimme siihen, että tuuli oli jälleen yltynyt; tällä kertaa lännestä. Vene kuulosti olevan kuitenkin hyvin tälläkin tuulella ja jatkoimme unia. Aamulla sade ropisi ja jälleen olimme aikeissa jäädä koko päiväksi satamaan, mutta puolen päivän jälkeen sade loppui ja taivas alkoi kirkastua, joten irrotimmekin köydet suuntana Maarianhamina tai jokin satama siltä väliltä. Onneksi lähdimme, sillä päivästä tuli kaunis ja aurinkoinen hyvä purjehduspäivä. Välillä oli suorastaan lämmin ja vähentelimme vaatekerroksia. Saimme myös ihailla neljän kotkan lentoa melko lähietäisyydeltä ja kaksi haikaraakin esittäytyi. Illan suussa tuuli nopeasti tyyntyi. Meillä oli reivi päällä, jonka aioimme purkaa, mutta totesimmekin, ettei tuulta ole juuri nimeksikään, siis koneajoksi. Vajaan puolen tunnin kuluttua reipas tuuli virisi uudelleen, mutta aikaisemman luoteen sijasta lounaasta. Samalla ilma viileni niin, että noin klo 22 Maarianhaminaan saapuessamme (päivän matka 50 mailia) lämpötila oli siinä 10 asteen paikkeilla. Näinä viileinä ja sateisina päivinä olemme olleet tosi tyytyväisiä viime kesänä asennettuun uuteen lämmittimeemme (Webasto 3500). Kulussa ollessakaan ei ole paleltu, kun välillä on päästy sisälle lämpöiseen.

Tiistaina vietimmekin sitten satamapäivän joitakin kauppa-asioita hoidellen, jälleen yhden koneellisen pyykkiä pesten ja muuten vaan oleskellen. Lämpötila oli vain noin 15 astetta, mutta  merellä vietettyjen viime päivien jälkeen tuo lämpötila tuntui auringossa suorastaan lämpöiseltä. Keskikesällä Maarianhaminan länsisatama on tupaten täysi, mutta nyt ensimmäisenä yönä oli vajaa 10 venettä ja toisena vajaa 20 venettä, mikä on näin kesän alussa jo ruhtinaallisen paljon. Saksalaisia on eniten ja lisäksi on ruotsalaisia, tanskalaisia, pari puolalaista ja muutama suomalainenkin vene. Saunasta on nautittu niin aamuisin kuin iltaisinkin.

Länsisataman autiutta kesäkuussa

Keskiviikkona aamuyöstä kuulostelimme tuulen jälleen yltyneen, mutta tällä kertaa se ei meitä haitannut, sillä olimme jo suunnitelleet pysyvämme edelleen Maarianhaminassa. Aamulla Arin käytyä aamulenkillä ja Eijan nukuttua pitkään aamusaunan jälkeen kävimme kaupassa ja muuta emme ehtineetkään ennen puolta päivää. Puolen päivän jälkeen lähdimme satamamaksuun sisältyvälle Eckerö Linen laivamatkalle. Satamamaksuun sisältyy myös bussimatka Ahvenanmaan luoteiskulmassa sijaitsevaan Eckeröön, mistä laiva lähtee. Tässä näkee samalla ahvenanmaalaista luontoa. Laivamatka kestää vain kaksi tuntia suuntaansa niin, että toiseen suuntaan ehtii sopivasti juuri syödä.  Aamupäivällä tuulta oli ylimmillään 15 m/s ja laivassakin keinutti hieman.  Huomiseksi on luvattu todella erinomaista Ahvenanmeren ylityssäätä (luoteesta 6-10 m/s), joten oletettavasti huomenna torstaina jatkamme matkaa kohden Ruotsia.