20.6.2004 Arkösund (Ruotsi)
Torstaiaamuna 17.6. säätiedotus lupaili 6-10 m/s luoteistuulta ja vaikka tuulen vingunta tuntuikin reippaalta, lähdimme Ahvenanmerelle vähän klo 9 jälkeen. Maarianhaminaan tulosta meillä oli jo reivi valmiiksi päällä ja se olikin ihan sopiva. Tuuli yltyi hieman Ahvenanmeren Ruotsin puolella ja aallokko oli edellisten tuulisten päivien jäljiltä toisinaan jo kookkaan puoleista, mutta matka taittui todella ripeästi. Aina avomerta edetessämme merkitsemme itsemme (= GPS:stä otettu sijaintimme) kartalle yleensä kerran tunnissa. Vaikka Ahvenanmeri on vain noin 25 mailia ja heti kohta Maarianhaminasta lähdettyä alkavat Ruotsin puolen majakat näkyä, niin nytkin teimme pari kertaa sijaintimerkintämme. Tällöin yhden tunnin aikana kuljettu matka kartalta mitattuna oli 7,4 mailia eli aika haipakkaa ylitys sujui. |
Ahvenanmeren ylitystä välillä käsin ohjaten (siis ilman pilottia) viileähkössä säässä |
Ruotsin puolella käännyimme ulointa väylää
pitkin etelää kohti. Sadepilviä näkyi ympärillä, mutta emme joutuneet sateeseen
ja aurinkokin paisteli pilvien välistä. Vähän Möjan saaren pohjoispuolella
ihmetelimme kummallista ääntä, kunnes huomasimme lähiluodon päällä olevien
kivien liikkuvan ja tarkemmin tarkasteltuna paljastuikin, että siinähän
köllötteli 3 pulskaa harmaahyljettä, jotka huutelivat. Tällaista emme olleetkaan
koskaan aiemmin nähneet. Purjeveneellä liikkuessa luontoa pääsee näkemään ja
kuulemaan ihan eri tavalla kuin mitenkään muuten olisi mahdollista, liikutaanhan
silloin melko äänettömästi.
Illaksi kiinnityimme Bullandön satamaan, joka on Tukholman saaristossa
kotisatama, mutta jossa on myös vieraspaikkoja. Satamassa on satamäärin ellei
jopa tuhansia veneitä ja ensimmäisen kerran kun saavuimme sinne, katselimme
venemäärää silmät pyöreinä. Sen jälkeen olemme Saksassa tavanneet sataman, jossa
on vielä enemmän veneitä. Satamakonttori oli juuri mennyt kiinni (mikäli oli
edes auki ollutkaan), joten satamamaksu jäi maksamatta, kun ei ketään näkynyt
sen paremmin aamullakaan ennen lähtöämme, mutta sehän ei meitä haitannut. Saimme
nukkua suojaisessa satamassa yömme ja sehän on pääasia. Alkukesästä
liikkuessamme olemme tottuneet siihen, että paikat voivat olla kiinni ja
palvelut eivät pelaa täydellä teholla, mutta vastapainona ei satamiin
tullessakaan tarvitse miettiä, onko siellä miten täyttä, sillä tilaa on.
Perjantaiaamuna ei tuullut ja matka jatkui koneella noin 35 mailia Nynäshamniin, jossa olimme Arin varhaisen liikkeellelähdön ansiosta jo klo 13. Iltapäivä meni kauppa-asioilla ja tavallisilla veneen pienillä huoltotoimenpiteillä (mm. moottorin merivesisuodattimen puhdistus, siipipyörän tarkistus ja vaihto, astioiden tiskaus). Iltakävelyllä kävimme läheisellä puistoalueella, jossa oli kukassa upeita erivärisiä alppiruusuja. Satamaan saapui myös upea englantilainen kaksimastoinen noin kolmekymmentämetrinen purjealus, jossa kyllä kansirakenteiden lakkapinnat kiilsivät. Lisäksi satamaan tuli yli 50-jalkainen Englannin lipun alla purjehtiva Swan, jonka miehistöä kävimme jututtamassa. Olimme tavanneet Helsingissä erään herrasmiehen, joka pyysi kertomaan terveisiä, mikäli tällaisen aluksen tapaamme. Hän oli ollut mukana Tanskaan asti tuomassa tällaista alusta Portugalista Suomeen ja kyseessä olikin samainen alus. |
Dalarön pittoreski kaupunki Tukholman saaristossa. |
|
Lauantaille 19.6. oli radion säätiedotus
luvannut kaakkoon kääntyvää tuulta 1-5 m/s, siis kovin heikkoa, mutta VHF:n
rannikkosäätiedotus lupasi enemmän, kuitenkin alle 10 m/s. Aluksi Nynäshamnista
lähdettyämme tuuli oli kuitenkin etelästä ja sen mukaan valitsimme
kulkusuuntamme lähes länteen kohti Arkösundia eikä etelämmäksi Västervikiin,
kuten aluksi olimme ajatelleet. Västervikiin olisi ollut ihan vastatuuli, mutta
Arkösundiin veneemme nousi ilman luovintaa. Lisäksi luvassa oli sadealueen
lähestyminen mahdollisesti ukkosen kera ja Arkösundiin oli matkaa vain 45
mailia, mutta Västervikiin olisi tullut noin 85 mailia. Valintamme osoittautui
hyväksi, sillä ehdimme rantaan ennen sadetta. Tuuli tosin yltyi yli kaikkien
ennusteiden ollen välillä noin 12 m/s ja kääntyi loppumatkasta ennustettuun
kaakkoon, mutta kun meille suunta oli hyvä, purjehdus sujui mukavasti. Aallokko
oli kyllä melkoisen sekavaa, kun siinä yhdistyi aiempi lounaan suuntainen
maininki ja nykyinen kaakonpuoleinen aallokko, jolloin välillä keikuttiin
sellaisen aallon harjalla, josta ei oikein tiennyt, mihin suuntaan siitä
lähdetään alas. Myöhemmin Arkösundiin Gotlannista tullut toinen suomalaisvene
valitteli jo liiallisesta tuulesta.
Tänään sunnuntaina olemme viettäneet päivän edelleen täällä Arkösundissa, sillä
luvassa oli yli 10 m/s vastatuulta ja kun meillä mielestämme aikaa on, jäimme
odottelemaan parempia tuulia. Edessä on nimittäin Kalmarsund, jossa olemme
kyllin monta kertaa olleet reilussa vastatuulessa ja silloin aallokosta johtuen
on ollut melkoista tök-tök -keliä. Huomiseksi on edelleen luvassa vastatuulta
mutta huomattavasti heikompaa. Satama on täällä suojainen ja rauhallinen,
melko edullinenkin, mutta eipä laiturille tule sähköäkään ja suihkut ovat
kolikolla (2 x 5 kr) toimivia, kuten useassa muussakin ruotsalaisessa ja
saksalaisessa satamassa. Täällä tarvitaan poikkeuksellisesti jopa WC:n ovenkin
avaukseen yhden kruunun kolikko.
Tämän kesän tuulet ovat olleet tähän asti poikkeuksellisen paljon pohjoisen
puolelta ja nyt vasta näyttää alkavan tyypilliset etelä-lounaistuulet. Lämpötila
on ollut vuoden aikaan nähden alhainen, päivisin vain 12-15 astetta. Nyt tänään
on hieman lämpimämpää (ehkä 16 astetta!) ja juuri ukkonenkin jyrähtelee.
Huomiseksi on luvattu enimmäkseen poutaa ja 15 asteen lämpötilaa.
Paluu lokikirjaan
Paluu etusivulle