Veneen varustelu ja puutteet

Kirjoitettu Espanjassa maaliskuussa 2005

Ostimme veneemme, Jon 33 v. -77, kesällä 1998, minkä jälkeen olemme pikku hiljaa varustelleet venettä lisää ja pitäneet veneen kuntoa yllä. Olemme mm. uusineet patjat, jääkaapin koneiston, lämmittimen, nostimia ja köysiä, lakkailleet tiikkipintoja, vaihtaneet moottorin, hankkineet rullakeulan ja uusineet ison purjeen. Veneen käyttäytymiseen tuulissa olemme olleet tyytyväisiä. Jonimme on vakaa (n. 6,3 tonnia, matkavarustuksessa jonkin verran enemmän) ja se luovii mukavasti reippaassa tuulessa. Kevyet (myötä)tuulet ovat Jonin heikoimmat kelit, mutta eipä matkan teossa nopeudella ole niin suurta merkitystä. Tärkeintä mielestämme on luottamus veneeseen kovissa keleissä. Varusteista osan olemme hankkineet vähitellen vuosien aikana ja osan vasta ennen matkaamme ja jotakin vielä matkan varreltakin. Alla tietoa muille veneilijöille veneemme tämän hetkisistä varusteista ja ajatuksiamme myös puutteista. Jospa joku saa niistä itselleen jotakin ideoita.

Moottori:
- Volvo Penta 2030, v. 2000, S-vetolaite ja Volvon 3-lapainen taittolapapotkuri. Potkurin sinkit kuluvat nopeasti, joskin potkurin maalaus on sinkkien kulumista hieman hidastanut.
- Pitkämatkalaisilla on yleensä suora akseli ja kiinteä potkuri. Taittolapapotkuri saattaa tuoda ongelmia kotiloiden kasvettua potkurin niveliin, vaikka meillä onkin vielä toiminut ihan hyvin.
- Lämpimissä vesissä polttoaineeseen saattaa muodostua suodattimet tukkivaa eliökasvua. Sitä varten kehotetaan lisäämään polttoaineen sekaan lisäainetta (Biodiesel), joka estää kasvun. Volvon virallinen kanta Suomessa on, ettei mitään pidä lisätä, vaan Volvolla on lisälaite, joka magneettisesti hajottaa eliöt. Samaa asiaa Hollannissa Volvolta kysyessämme, he olivat sitä mieltä, että purjeveneessä polttoaineen virtaukset ovat niin pieniä, ettei kyseinen laite toimi riittävästi, vaan lisäainetta täytyy laittaa. Kovimpien helteiden aikana lisäsimme Ijmuidenin Volvon liikkeestä ostettua lisäainetta, emmekä ole mitään ongelmia kokeneet sen enempää eliöistä kuin moottorin toiminnassa. Olemme kuulleet eräältä veneilijältä, jolla on samanlainen moottori kuin meillä, että hänellä tukkeutui polttoainesuodattimet ja hän joutui puhdistamaan tankin, minkä jälkeen hän on käyttänyt lisäainetta. Toisaalta taas Prusakien kanssa oli puhetta, etteivät he ole koskaan lisänneet mitään.
- Varaosat. Volvon varaosia saa kyllä monesta paikasta, mutta usein törmätään tilanteeseen, että varaosia ei ole hyllyssä, vaan ne on tilattava. Täällä Almerimarissa Tuomo odotteli vesipumpun tiivistettä kaksi viikkoa, vaikka se jatkuvasti luvattiin seuraavaksi päiväksi. Jokaisella veneilijällä on varmaankin aina tietyt perustarvikkeet mukana, mutta listaanpa tähän varmuuden vuoksi, mitä mielestämme ainakin pitää olla: vesipumpun siipipyöriä (useita), laturin hihna, vesipumpun laakerit ja tiivisteet, vesipumpun kannen ruuveja, öljynsuodattimia, polttoaineen suodattimia, moottorin jäähdytysjärjestelmän vesiletkua, potkurin sinkit.

Purjeet:
- Isopurje, läpilatat, 2 reiviä, hankittu syksyllä 2003 (3. reivi voisi olla mielen rauhoittamiseksi, vaikka emme sitä olekaan kaivanneet ja monet ovat sitä mieltä, ettei Jon 33:ssa tarvita 3. reiviä)
- Rullakeula, hankittu keväällä 2002
- Spinnu, vähän tarvittu tällä reissulla
- Myrskykeulapurje
- Pidemmällä matkalla meillä olisi varmaankin mukana myös varaisopurje ja fokka tai kakkosgenua (kuten on ollut aiempina kesinä, kun ollut vanhat purjeet). Nyt ajattelimme, että meillä on aika uudet (ja vahvat) purjeet, eikä meillä ole Biskajaa lukuun ottamatta pitkää matkaa rantaan mahdollisessa purjerikossa.

Tankit:
Kaikki tankit ovat rosteritankkeja. 
- Polttoaine 90 litraa, vähän turhan pieni, mutta kyllä sillä selviää. Pitempiä ylityksiä (meillä vain Biskaja) varten hankimme Ranskasta hyvät (2 kpl) 20 litran polttoainekanisterit, jotka eivät lainkaan vuoda hajua, joten voimme säilyttää niitä veneessä sisällä mastoon sidottuina (olisi löytynyt myös mm. Englannista, mutta ei löytynyt enää Lissabonista). Lisäksi meillä oli 2 kpl 10 litran kanistereita ja lämmittimen irtosäiliö.
- Vesi 75 litraa, riittää hyvin 2 hengelle esim. Biskajan ylitykseen. Varalla pidämme aina matkan teossa 15 litran kanisterillisen vettä. Pidemmälle matkalle voisi ottaa useamman kanisterin, jotka voisi sitten ylitystaipaleen jälkeen painaa kasaan pieneen tilaan. Tankin vettä olemme käyttäneet ruuanlaittoon koko ajan, ainoastaan Bayonassa oli vähän huonon makuista vettä. Kanisterivettä olemme ostaneet Englannista eteenpäin sellaisenaan juotavaksi sekä kahvin ja teen keittoa varten sen vuoksi, että vesijohtovesi on niin kalkkipitoista, että siitä jää ikävät raanut kahvi- ja erityisesti teekuppiin. Muuten vesijohtovesi olisi täysin käyttökelpoista, emme ole saaneet mahatauteja.
- Septi, 45 litraa. Septin kaikki letkut (myös huohotinletku) WC-käyttöön tarkoitettuja, jotka eivät laske hajua läpi. Septin imutyhjennyspisteitä ei valitettavasti juuri ole Suomen (ja Ruotsin) ulkopuolella.
- Septin tyhjennyspumpun ja muidenkin pumppujen korjaussarjat kannattaa ottaa mukaan.

Lautta ja jolla:
- Pelastuslautta XM ORC, 4 henk., pehmeässä kassissa, kevät 2003
- Kumivene Grand 270, kesä 2003 ja käytetty moottori (2 hp)

Elektroniikka:
- Kiinteä GPS karttapöydällä Philips MK8, v. -94 (vanha, mutta tosi hyvä), toistonäyttö ulkona
- Vara-GPS, Garmin 76 (vaikea käyttää!), v. 2004
- Kiinteä VHF, Sailor RT2048, v. -97, antenni maston huipussa (4 eri suuntaan sojottavaa antennihaaraa)
- Käsi-VHF, ICOM M31, v. 2004
- Epirb, lainattu
- Autopilotti Raymarin (Autohelm) ST 4000 Plus, uusittu v. 2004
- Navtex, ICS NAV6-Plus, v. 2004
- Kaiku ja tuulimittarit vanhoja
- Maailmanradio, Sony ICF-SW7600GR, v. 2004. Kuuluu selvästi paremmin kuin entinen. Taajuudet kannattaa selvittää jo Suomessa, vaikka löytyvät kyllä täälläkin netistä YLEn sivuilta, YLE-Finlandia. Ruotsissa ja Saksassa kuuntelemme yleensä paikalliset radion säätiedotukset.
- Kannettava tietokone. Hankimme edullisen perustietokoneen, kun aina on vaaransa, ettei se kestä veneolosuhteissa, mutta toistaiseksi hyvin on toiminut. Varmuuskopiot kotisivuistamme ja digikuvista otamme säännöllisesti CD:lle. Levykeasema on tarpeen, sillä usein nettipaikoissa voi tallettaa wordin kautta tekstejä levykkeelle. USB-porttiin liitettävä muisti olisi myös käyttökelpoinen. 
- Tulostin. Hankimme pienimmän mahdollisen (ja halvan) mustesuihkutulostimen, joka on on toiminut hyvin. Toki monissa nettipaikoissakin voisi tulostaa, mutta kätevää on ollut, kun voi tulostaa veneellä.
- Digikamera, Canon PowerShot S50. Muistikortti 512 Mb alkuperäisen 32 Mb:n lisäksi, vara-akku. (On kyllä perinteinen filmikamerakin mukana, mutta aika vähän tulee sillä kuvattua).

Muut sähkölaitteet:
- Lämmitin, Webasto 3500, vaihdettu v. 2003.  Kannattaa koekäyttää matkan aikana säännöllisesti.
- Sähköpuhallin kätevä (ja halpa) lämmitin satamaoloissa
- Jääboxin koneiston vaihto v. 2001, Waecon Coolmatic,  hyväksi osoittautunut, pitää kylmänä ja virran kulutus on pieni (aurinkopaneelin lataus riittää pitämään jääkaapin kylmänä ainakin viikon)
- Liesi-uuni vanha, mutta toimii. Kolme liekkiä liedessä hyvä.
- Invertteri, hankittu v. 2003, käytetty lähinnä tietokoneen lataukseen koneella ajettaessa
- Kolmas akku v. 2004, käynnistysakku 70 Ah, käyttöakut 115 Ah ja 125 Ah
- Aurinkopaneeli, 32 W, taipuisa, tekniikka sellainen, että varjo yhdellä kohdalla ei laske tehoa runsaasti
- Maasähkö, automaattinen akkulaturi, ei ylilataa akkuja
- Sähköpistokkeet. Pääasiassa käytössä on ollut 3-napainen europistoke, mutta joskus on tarvittu vastaavaa, mutta isokokoisempaa pistoketta. Jossakin satamassa on ollut vanhamallinen 2-napainenkin pistoke, mutta ei usein. Lisäksi parissa satamassa (Cascaisissa ja täällä Almerimarissa) on ihan omanlaisensa pistoke, mutta se lainataan satamakonttorista panttia vasten.
- Työvalaisin (loisteputkellinen 230 V)
- Irtotuuletin, aurinkokennolla toimiva, voi laittaa avoinna olevan tuuletusikkunan kohdalle
- Pieni sähkötuuletin (vanhasta tietokoneesta), kätevä liittää sinne, missä sitä tarvitaankaan (meillä lisätty WC:n tuuletusta tällä tavalla)
- Kaikkia veneessä olevia sulakkeita reilusti mukaan ja apikoliittimiä.

Muut venevarusteet:
- Camping-kaasupullot, 2 kpl 2,3 kg:n, helppo vaihtaa Itämeren ulkopuolella (Ruotsissakin vaihdoimme, mutta oli kallista)
- Kolvi, kaasulla toimiva, kummasti juotettavaa tulee aina vastaan
- Ankkuriliinakela 35 mm/60 m. Vaihdoimme yhden vanhoista (25 mm) liinakeloista uuteen. Sillä ei kuitenkaan ole ollut juurikaan käyttöä tällä matkalla (emme ole ankkuroituneet ja poijut loppuvat Kalmariin).
- Ankkurikettinki (30 m, 8 mm)
- Tutkaheijastin perinteinen (paras?)
- Paukkuliivit Crewsaverin Crewfit 150 N, veden paineesta laukeava / manuaalilaukaisu, valjailla. Niin mukavat päällä, ettei meinaa huomata aina maissakaan ottaa pois! (Jos ostat paukkuliivit niin testaa mm. niskan mukavuus.)
- Valopistooli ja siihen laskuvarjoraketit sekä valkoiset panokset mahdollista merkinantoa varten
- Elämänlanka laitettu molemmille puolille niin, ettei matkalla keulaan tarvitse irrottaa omaa kiinnitystä. Istuinkaukaloon laitoimme myös elämänlangat ruoripylvään molemmille puolille niin, että ruorin taakse voi siirtyä irrottamatta itseään ja toinen pääsee toiselta puolelta pois. Muuten istuinkaukalon molemmissa päissä on koukut, joissa olemme kiinni aina yöllä, kun olemme yksin kannella ja tietysti aina kovalla kelillä.
- Kiikarit 2 kpl, molemmille omansa, jolloin ne ovat valmiiksi säädetty kohdalleen
- Otsalamput, yöllä ulkona kartta- ja kansityöskentelyssä kätevät
- Märkäpuku + maski + puukko mahdollisia sukelluksia varten
- Vesiletku ja liittimiä. Ainakin Englannista eteenpäin veneessä tarvitsee olla oma vesiletku ja kannattaa hankkia rautakaupasta valmiiksi erilaisia liittimiä letkun päähän.
- Pelastusrenkaan valo uusittiin (ties kuinka monennen kerran)
- Vinssien ja perämoottorin suoja. Ompelin suojat lähinnä mahdollisia hiekkamyrskyjä varten, Kanarialla kuulema ainakin tosi tarpeelliset.
- Kartat, pilottikirjat. Itämeren alueelta meillä oli kartat jo ennestään, lisää olemme saaneet lainaksi ja olemme myös matkan varrelta niitä ostaneet. Kovin tarkkoja karttoja ei esim. Portugalin rannikolta tarvita, koska saaria ei ole ja pilottikirjoissa on tarkat satamiin sisäänajot.
- Lokikirjat. Otin mukaan pari tyhjää itselleni mieluista lokikirjaa Suomesta.
- Suomen lippu. Etelä-Itämerelläkään ei enää tunnisteta pursiseuran lippua Suomen lipuksi. Muutaman vuoden vanha Suomen lippu ei taida kestää koko matkaa (ostimme Suomessa käydessämme toisen varalle).
- Kohteliaisuusliput. Meillä oli ennestään Itämeren alueen liput. Lisää ostimme pääasiassa Cuxhavenin venetarvikeliikkeestä. Jonkun tiedämme tilanneet etukäteen niitä Saksasta. Gibraltarilla on omakin lippunsa, mutta hyvin voi käyttää Englannin lippuakin.
- Ensiaputarvikkeita riittävästi ja riittävän lääkevaraston tarkka harkinta (Arilla on mm. ollut käyttöä tavallista vahvemmalle kortisonivoiteelle hyttysten puremissa, antibioottivoiteelle lievästi tulehtuneessa kynsivallissa, Lactrase-pillereitä on kulunut laktoosia vastaan, kun ei ole Hyla-tuotteita)

Arkielämän mukavuudet:

- Kuomu, koko istuinkaukalon peittävä, pohjoisessa kätevä sadesäällä ja täälläkin tuulen suojana, kengille ja tavaroille tulee yksi kajuutta lisää
- Sadeasut meillä on jo aika vanhat, mutta hyvät (kunnon kasvojen suojaus ja ranteissa veden sisäänpääsyn esto). Ei ole tarvittu Pohjois-Espanjan jälkeen, mutta sitä ennen sateissa ja vastatuulissa ne olivat tosi tarpeeseen (välillä vettä lensi kannelle ja istuinkaukaloonkin roimasti).
- Polkupyörät ovat tosi kätevät hoitaa asioita ja tutustua ympäristöön.
- Koukkuja. Vaatetta on tavallista enemmän mukana (vaatteita otimme ihan liikaa mukaan, pesukoneita on ollut niin hyvin satamissa). Olemme laitelleet koukkuja eri puolille venettä mm. takkeja varten.
- Hedelmä- ja vihannespussit. Tiheäsilmäisestä kaideverkosta olemme tehneet pussit roikkumaan, joissa hedelmät (ja mm. tomaatit) säilyvät hyvin. Muovipusseissa ja päällekkäin eivät säily lämpimässä.
- Hyttysverkot (harsokangasta mukaan) kulkuaukkoon ja tuuletusikkunoihin.
- Puutavaraa. Erilaiselle puutavaralle on kumma kyllä aina veneessä käyttöä, vaikka etukäteen ei uskoisikaan. Tulee mieleen kiinnittää jotakin, johon tarvitaan rimaa tai tiikin palasta. Kannattaa ottaa jonkin verran mukaan. Lankun pätkä kannattaa ottaa mukaan mm. porauksen alustaksi.
- Torakoiden esto? Varmaa konstia ei kai kukaan tiedä. Hyvä yritys: Pese kaikki hedelmät ja ota kuivatavarat pois pahvipakkauksista. Toistaiseksi olemme säästyneet niiltä.
- Minigrip-pusseja mukaan kaikkia mahdollisia kokoja, vaikea löytää enää Suomen ulkopuolelta. Pieniin mini-pusseihin on kätevä lajitella vaikka ruuveja, isoimpaan mahdolliseen saattaa sopia kannettava tietokone jollakuljetuksissa.
- Tiiviisti suljettava vedenpitävä pussi (säkki) tavaroiden kuljetusta varten mm. jollakuljetuksissa (myydään esim. markettien urheilutarvikeosastolla).
- Tolun olemme kokeneet erinomaisen monikäyttöiseksi puhdistus ja homeenestoaineeksi, sitä muutama pullo mukaan ja suihkepullo, johon voi laimentaa valmista liuosta.
- Mausteista ei matkan varrella löydy mm. kardemummaa, sitruunapippuria, aromisuolaa ja kuivahiivaa vaihdellen
- Näkkileivät ja hapankorput rukiisen kaipuuta varten

Kirjat:

- Pilottikirjoja sen verran, minkä itse haluaa (Nauticalissakin on aika paljon tietoa)
- Reeds Nautical Almanac, jossa on vuorovesitaulukot (ehdottomasti oikean vuoden) ja satamakuvaukset
- (Koulu)kartastosta olemme usein etsineet tietoa kasvillisuusvyöhykkeistä, paikoista, etäisyyksistä jne.
- Maantiekarttoja
- Historian koulukartasto (mielenkiintoista taustatietoa)
- Välimeren alueen lintukirjaa olemme tutkineet paljon
- Tämän alueen kasvistoa emme valitettavasti löytäneet Suomesta
- Meren eläimistä, kaloista, ym. olisi mukava olla tietoa mukana
- Karttunen, Koistinen ym. Ilmakehä ja sää -teosta olemme vuosien varrella monesti tutkineet
- Veneilijän tietokirja 1, veneilyoppi (toimittanut Helsingin Navigaatioseura, WSOY) on vanha teos, mutta siitä löytyy monia hyödyllisiä ja mielenkiintoisia asioita
- Matkailuoppaita
- Sanakirjat
- Kirjoja mukaan divarista, ystäviltä, ostaen, toisilta veneilijöiltä ym. jos tykkää lukemisesta. Meillä on ollut runsaasti lukemista mukana. Englannin kielistä luettavaa saa ostettua lisää turistipaikoilta, mutta ei tavallisista kylistä ja kaupungeista.

Mitä vielä?

Matkaa suunnitellessamme teimme itsellemme listan puutteista ja hankittavista tavaroista. Suurimman osan saimme niistä ennen lähtöämme hoidettua, kuten edellä käy ilmi, mutta muutamia asioita on vieläkin tekemättä.

- Vesilinjan nosto. Matkaan lähtiessä tavaraa tulee normaalia enemmän mukaan, vanha vesilinja painuu liian alas.
- Bimini: Lissabonin ja Etelä-Portugalin kovilla 30 asteen helteillä aloimme todella kaivata aurinkokatosta. Jos helteet olisivat vielä kauan jatkuneet, olisimme sen varmaankin hankkineetkin.
- Ankkurivinssi. Ehdottomasti pitäisi olla ankkurivinssi, muuten kuulema hajottaa selkänsä ankkuria nostaessaan. Itse katselemme manuaalista vinssiä (ei tule hapettumisista sähköongelmia, kun harvoin käytetään).
- Tuuletukset: Vaatekaapeista ja keulapunkan alta puuttuvat tuuletusreiät. Ne olemme aikoneet tehdä, mutta eipä olla vielä saatu aikaiseksi. Kosteuden ja homeen kanssa ei ihme kyllä ole ollut ongelmia.
- Lankonki: Meidän piti ottaa lankonki mukaan, mutta emme vaan "ehtineet" sitä hankkimaan. Olemme selvinneet ilmankin, mutta pari kertaa sillä olisi ollut käyttöä. Brunsbuttelissa kiinnitytään pystytolppien viereen, olisi ollut hyvä laittaa lankonki vaakaan pystytolppien väliin, ja sitä vasten sitten olisivat lepuuttajat nojanneet. Selvisimme menemällä toisen veneen kylkeen. Jos kiinnitytään perä edellä, niin lankonkiahan siinä tarvitaan. Nykyisin täällä Välimerelläkin käytetään sekaisin molempia tapoja (ennen peräkiinnitys on ollut tapana).
- Ompelukone? Jos olisi tilaa enemmän ja/tai olisimme pidemmällä matkalla, ottaisin ompelukoneen mukaan.
-Tutka, Englannin kanaalin ja Hangon selän sumu vahvistivat ajatusta tutkan tarpeellisuudesta, tähän asti muut hankinnat ovat aina menneet edelle
-Targakaaren teetimme Almerimarissa mm. tutkaa, antenneja ja aurinkopaneelia varten
-Toinen keulaharus eli kutteritakila. Ne, joilla se on veneessä, niin kehuvat.


Paluu taustatietoja-sivulle
Paluu etusivulle